Disqus


***
SEARCHING THE BLOG

Loading




SEARCHING


Τελευταίες ... Αναρτήσεις

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ … ΣΕ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ !!!

ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

...Δεν Ελπίζω Τίποτα, Δεν Φοβάμαι Τίποτα, Είμαι Ελεύθερος. ...Ζούμε Μόνοι, Πεθαίνουμε Μόνοι, Το Ενδιάμεσο Φωτεινό Σημείο Το Λέμε Ζωή. ...Ελευτεριά Θα Πει Να Μάχεσαι Στη Γης Χωρίς Ελπίδα. ...Θεός Θα Πει Να Κυνηγάς Θεό Στον Αδειανόν Αγέρα. ...Ολάνθιστος Γκρεμός Της Γυναικός Το Σώμα. ...Πιο Δυνατή Η Ψυχή Από Την Ανάγκη, Και Δε Συχωρνάει. ...Τι Θα Πει Λεύτερος; Αυτός Που Δεν Φοβάται Το Θάνατο. ...Ότι Δεν Συνέβη Ποτέ, Είναι Ότι Δεν Ποθήσαμε Αρκετά. ...Αλίμονο Σε Όποιον Ζει Στην Έρημο Και Θυμάται Του Κόσμου. ...Αγωνιζόμαστε Για Τα Άφταστα, Και Γι' Αυτό Ο Άνθρωπος Έπαψε Να Είναι Ζώο. ...Ο Αληθινός Χριστός Περιπατάει Και Αγωνίζεται Μαζί Με Τους Ανθρώπους. ...Τα Τετραθέμελα Του Κόσμου Τούτου: Ψωμί, Κρασί, Φωτιά, Γυναίκα. ...Έχεις Τα Πινέλα, Έχεις Τα Χρώματα, Ζωγράφισε Τον Παράδεισο Και Μπες Μέσα. ...Η Πετρά, Το Σίδερο, Το Ατσάλι Δεν Αντέχουν. Ο Άνθρωπος Αντέχει. ...Αν Μια Γυναίκα Κοιμηθεί Μόνη, Ντροπιάζει Όλους Τους Άντρες. ...Ω Πολυφίλητο Κορμί, Το Πιο Κρυφό ‘Σαι Μονοπάτι. ...Η Στερνή Η Πιο Ιερή Μορφή Της Θεωρίας Είναι Η Πράξη.

*

Έλληνες γρηγορείτε ~ Εάλω η πατρίδα μας .!!!

*

ΥΠ' ΟΨIΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ !!!


«Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος, είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.

Να καταστρέψεις τα βιβλία του, την κουλτούρα του, την ιστορία του.

Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία, να κατασκευάσει μια νέα παιδεία, να επινοήσει μια νέα ιστορία ...

Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το έθνος να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.

Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα».

"Μίλαν Κούντερα" (Το βιβλίο του γέλιου και της λήθης)

*

Η Ενημέρωση Έρχεται Κοντά σας !!!

Η Ενημέρωση Έρχεται Κοντά σας !!!

Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

Μια μυκηναϊκή κεφαλή άνδρα
με οδοντόφρακτο κράνος !!!!


Ανάγλυφο πλακίδιο σε σχήμα κεφαλής άνδρα που φορά οδοντόφρακτο κράνος. Έκθεση Μυκηναϊκών Αρχαιοτήτων, αίθουσα 3, προθήκη μ2 (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. 2055).

ΕΓΓΥΣ: Κοντινές ματιές σε επιλεγμένα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Σε κάθε αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου υπάρχουν εκθέματα που μπορεί να διαφύγουν την προσοχή του επισκέπτη, «κρυμμένα» στο πλήθος των αντικειμένων της έκθεσης.

Μερικές φορές χρειάζεται να κοιτάξουμε από κοντά κάτι για να μας αποκαλυφθεί η ομορφιά, η γοητεία του, αλλά και η σημασία που είχε για την κοινωνία και τον πολιτισμό της εποχής του.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, θέλοντας να εμπλουτίσει την επικοινωνία με το κοινό, φέρνει στο προσκήνιο μη προβεβλημένα εκθέματα των προϊστορικών και ιστορικών χρόνων.

Στο κείμενο που ακολουθεί η Κατερίνα Κωστάντη, αρχαιολόγος στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Συλλογή Προϊστορικών, Αιγυπτιακών, Κυπριακών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων, παρουσιάζει ένα ανάγλυφο πλακίδιο σε σχήμα κεφαλής άνδρα που φορά οδοντόφρακτο κράνος (Έκθεση Μυκηναϊκών Αρχαιοτήτων, Αίθουσα 3, Προθήκη μ2, ΕΑΜ 2055).

Μορφές και «πορτρέτα» Μυκηναίων στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ένα μικρό πλακίδιο από ελεφαντόδοντο (ύψος 7,4 εκατοστά) σε σχήμα ανδρικού κεφαλιού, που βρέθηκε σε έναν από τους δύο πλούσιους μυκηναϊκούς τάφους των Σπάτων στην Αττική και χρονολογείται στον 14ο-13ο αι. π.Χ., στους χρόνους της ακμής του μυκηναϊκού πολιτισμού, περιμένει τους επισκέπτες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην Έκθεση Μυκηναϊκών Αρχαιοτήτων.

Η πίσω του πλευρά είναι επίπεδη, ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί και να διακοσμήσει κάποιο ξύλινο αντικείμενο, ίσως ένα κουτί, που όμως δεν διατηρήθηκε.

Ο άνδρας φορά ένα οδοντόφρακτο κράνος, κατασκευασμένο από χαυλιόδοντες αγριόχοιρου, που, διαμορφωμένοι κατάλληλα, ράβονταν σε σειρές πάνω σε έναν δερμάτινο σκούφο. Η κατασκευή του απαιτούσε τη θανάτωση στο κυνήγι πολλών ζώων και αποδείκνυε περίτρανα την ανδρεία του κατόχου του.

Πραγματικά οδοντόφρακτα κράνη έχουν βρεθεί σε αρκετές περιοχές του μυκηναϊκού κόσμου και δύο εκτίθενται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το ένα, μάλιστα, προέρχεται από τον ίδιο τάφο με το πλακίδιο που παρουσιάζουμε.

Φαίνεται ότι ο συμβολισμός του κράνους αυτού ήταν σημαντικός για τους Μυκηναίους, γιατί η απεικόνισή του είναι δημοφιλής στην τέχνη της εποχής. Εξάλλου, η ανδρεία και η νίκη στο κυνήγι και τον πόλεμο είναι δύο βασικές παράμετροι που δομούν το σύστημα αξιών της μυκηναϊκής κοινωνίας.

Το οδοντόφρακτο κράνος περιγράφεται αιώνες μετά με εξαιρετική ακρίβεια στην Ιλιάδα (Κ 261-265), τη στιγμή που συμπληρώνει την αρματωσιά του Οδυσσέα.

Στο έπος παρακολουθούμε την πολυτάραχη διαδρομή του κράνους από χέρι σε χέρι, κλοπιμαίο, χάρισμα φιλοξενίας, τρυφερό δώρο πατέρα σε γιο, έτσι που αβίαστα προκύπτει η εικόνα ενός πολύτιμου, παλιού αντικειμένου.

Η ανάμνησή του λοιπόν διατηρήθηκε ολοζώντανη ως την εποχή των ομηρικών επών, πιθανόν μαζί και με πραγματικά κράνη που περνούσαν από γενιά σε γενιά ως οικογενειακά κειμήλια.

Oδοντόφρακτο κράνος με παραγναθίδες και οστέινο διπλό άγκιστρο στην κορυφή. Βρέθηκε στον θαλαμωτό τάφο 515 στις Μυκήνες. Έκθεση Μυκηναϊκών Αρχαιοτήτων, αίθουσα 4, προθήκη Μ30 (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. 6568).


Βιβλιογραφία:

1)...J.-Cl. Poursat, Catalogue des ivoires mycéniens du Musée National d’Athènes, Athènes-Paris 1977, nr. 466 (ΕΑΜ 2055).
2)...J. Borchhardt, Homerische Helme: Helmformen der Ägäis in ihren Beziehungen zu orientalischen und europäischen Helmen in der Bronze- und fruhen Eisenzeit. Mainz 1972 (για τους διαφόρους τύπους κρανών στους προϊστορικούς και πρώιμους ιστορικούς χρόνους).


archaiologia.gr